16 Лютого 2011
Технічний директор «Нового каналу» Дмитро Оркуша про переїзд телеканалу, про складнощі, пов’язані з цим, про специфіку розміщення технологічних приміщень і студій, переоснащення телеканалу та технічної бази.
Д.В.Оркуша в 1990 році закінчив Технікум радіоелектронного приладобудування, а в 1996 – електротехнічний факультет Технічного інституту за спеціальністю «Експлуатація відео- та звукотехніки». До Нового каналу працював на телекомпаніях «Перспектива ТВ», «Дельта ТВ», УМК «Дельта» на посаді головного інженера.
– Коли і в які терміни канал переїхав, з яких причин?
– На даний момент Новий канал повністю переїхав (з вул. Нагірній 24/1 на вул. Тургенєвську, 25), і іншого місця, де знаходиться що-небудь зі служб каналу, не існує, але назвати це постійною і інфраструктурою що сформувалася, поки не можна, оскільки незакінчена інсталяція технологічного апаратно-студійного комплексу. Ще не запущена в експлуатацію студія, недобудований шостий поверх, ми навіть не приступали до цього, не працює система вентиляції і кондиціонування так, як хотілося б, навіть не підключена повністю необхідна нам потужність.
Ми почали проектування нової будівлі влітку 2009 року, до будівельних робіт приступили в грудні. Нам дісталося вже готова будівля, побудована як виставково-експозиційний комплекс, абсолютно невідповідний для потреб телебачення, навіть, скоріше, побудована спеціально не так, як повинно бути. Тепер точно можу сказати, що значно дешевше і простіше будувати нову будівлю для потреб телебачення, ніж пристосовувати існуючу.
Причини переїзду банальні. Новий канал орендував минуле приміщення з 1998 року, а нові балансоутримувачі (будівля належить державі) вважали за потрібне звільнити його повністю під свої потреби. Ми були останніми, хто виїхав, хоча ще залишився канал М1, у них продовжений договір до березня, і вони вже знайшли собі приміщення, займаються зараз тим же, чим ми займалися рік тому.
– З якими складнощами зіткнувся телеканал при переїзді?
– Проблем виникло дуже багато, тому що для телебачення існує специфіка розміщення технологічних приміщень і студій. Наприклад, вкрай небажано розміщувати потужну інженерну вентиляцію або електрику в безпосередній близькості від апаратної, також погано розміщувати студію біля головних сходів, де ходить багато людей, рухається ліфт і так далі. Якщо в новій будівлі можливо рознести все продумано на рівні архітектури, навіть в тому ж плані забудови, то у нас це вже було як даність. Дуже погана присутність колон в студії, їх дуже складно обходити, але їх не прибереш в існуючій будівлі.
Ми намагалися вписати сюди планування, яке максимально задовольняє нас, і в зв’язку з цим стикалися як з труднощами проектування, так і щодо виконання робіт. Знову-таки, знайти архітектора або архітектурну компанію, яка мала б досвід подібних робіт, в Україні дуже складно. Зараз будуються дуже багато телеканалів і можливо такі фірми вже з’являться, але я, чесно кажучи, не пам’ятаю, щоб хтось наймав професійного архітектора, у якого вже є досвід роботи для телеканалу, кожен раз наймаються нові люди, які вчаться на своїх помилках. Відповідно, багато хто не знає і не розуміють специфіки, а адже за класифікацією проектування приміщень апаратно-студійні комплекси відносяться до п’ятої (вищої) категорії складності. Тобто, найперша складність в нашій ситуації – правильно розмістити, для цього повинен бути правильний технолог.
Також існує проблема з шумом, чутно все: ходіння людей по коридору, робота обладнання, особливо вентиляційного. У нас відбувається постійна боротьба з різного роду перешкодами, які приходять ззовні – по електричних мережах, по ефіру, якщо щось поруч випромінює потужні хвилі. Електрична мережа дуже засмічена, і від перешкод доводиться постійно відбиватися, з огляду на, що ми знаходимося в центрі міста. Тому з шумом боремося скрізь і постійно. Дуже багато вкладено сил і грошей в акустичний проект студійного приміщення. Певного ефекту ми домоглися, і у нас було вже кілька тестових зйомок, все пройшло нормально.
Ще однією складністю стали стислі терміни. Новий канал мав звільнити приміщення, в якому знаходився раніше, дуже швидко, а в новій будівлі ще не були готові, тому ми в’їжджали по частинах. Спочатку переїхав офіс, найбільш проста структура, потім довелося все-таки зібрати тимчасову технологію, яка працює і зараз. Наприклад, на кухні у нас розташована ефірна апаратна, у майбутній кімнаті водіїв – студійна апаратна, в зоні open-space на четвертому поверсі – студія. Ми прийняли таке рішення, тому що іншого, чесно кажучи, не було. Ми намагалися знайти готовий продакшн і взяти його в оренду, але не знайшли, тому що якщо канал має 24 години ефіру і великий обсяг матеріалу (і власне виробництво, і архівні файли), то це тягне за собою низку служб, і зробити так, щоб все це працювало в різних місцях, неможливо. Тому ми зібрали по крупицях те, що у нас було з невикористаного обладнання, частково використовували те, що працювало в старій технології на старому місці. Загалом, вийшло так, що ми за суботу, неділю і понеділок розібрали студію і повністю зібрали її тут. Звичайно, світло інше, вірніше система підвісу, світильники все переїхали, декорації, електрика, і за ніч ми перевезли ефірну апаратну. Новий канал не зупиняв ефір, і сподіваюся, що глядач не помітив якихось нюансів. Природно, зараз стали гірше звук і картинка, ніж були на колишньому місці, добре, що для звичайного глядача це непомітно. Сподіваюся, ми все це виправимо незабаром.
Найбільш незвіданим є вентиляція і кондиціювання, і, судячи по спілкуванню з колегами, у всіх, хто з цим стикався, були проблеми. Ми планували, що ця система буде працювати під час зйомки, тобто, вона повинна бути такою тихою, щоб мікрофон її не чув. Ось цього ми не отримали в результаті. Є надія, що донастроімо.
А в цілому, все можна вирішити, якщо постаратися.
– Переїзд технічної бази проводився своїми силами або залучалися сторонні фахівці?
– Ми комбінували. Те, що потрібно було робити швидко і напевно, робили самі. А то, що могло почекати і не вимагало великого обсягу праці, довіряли найманим фахівцям.
– Переїзд – це шанс на переоснащення. Ви їм скористалися? Що вам вдалося переоснастити, зробити по-новому?
– Цим шансом ми не скористалися повною мірою, тому що будівництво зазвичай забирає дуже багато коштів, всі гроші пішли на облаштування в цьому будинку, і ми купували тільки найнеобхідніше.
У нас змінилася розстановка обладнання під нове місце, ми виділили окремо центральну апаратну, в яку звели все шафи з обладнанням, раніше у нас такого не було, все було розкидано по будівлі. Зараз же все сконцентровано і це, відповідно, вимагає закупівлі матеріалів.
Ми оновили дуже давнє обладнання, яке не було сенсу перевозити і інсталювати на новому місці, наприклад, звуковий мікшер. Також кардинально поміняли комутаційну матрицю, ті речі, які дуже важко змінювати в майбутньому, і на яких багато зав’язано по кабельним з’єднанням і за технологією роботи. Поміняли повністю монітори і студійні апарати, які вже не можна було використовувати навіть на старому місці.
По суті, процес підтримки, кардинально нічого не переоснащувалося.
– Яку б пораду ви могли дати колегам?
– Для початку потрібно знайти проектантів, які вже мали досвід роботи проектування будівель саме для телеканалів. Те ж саме стосується і будівельників. Домовитися з самого початку з підрядником і не намагатися керувати будівництвом самостійно, тому що при відсутності досвіду це нереально. На час переїзду потрібно забути про все інше, правильно було б виділити групу, яка займалася б тільки цим – плануванням, керівництвом, будівництвом, тому що це величезний обсяг роботи і його важко поєднати з чим-небудь.
Було б непогано замовити проект технологічного комплексу на новому місці (крім чисто будівельного), причому замовити його з випередженням будівництва, тобто, все приміщення проектувати саме під цей комплекс. Завжди потрібно закладати запас коштів. Якщо вже зрозуміло, що найближчим часом рішення про переїзд буде прийнято, не потрібно чекати, що це все якось розсмокчеться само по собі, чим більше ви залишите собі часу, тим краще буде потім результат. Потрібно уявляти собі майбутну будівлю в комплексі, спілкуватися з суміжними службами, я маю на увазі звукорежисерів, операторів і продюсерів, тому що якщо кожен буде намагатися будувати окремо потрібну йому частину, нічого не вийде.
– Розкажіть трохи про технічну базу Нового каналу.
– З нашої технологічної бази, крім знімального павільйону, який ми скоро запустимо, є камери ТЖК в кількості 20 штук і монтажний комплекс. У нас немає ПТС або якихось інших власностей, все, що потрібно, ми орендуємо.
Новий канал зараз вже вичерпав ліміт цієї будівлі по розміщенню чого-небудь, тобто, якщо ми захочемо розширити, наприклад, кількість монтажек, це вже не вийде. Якісь камери ще зможемо прийняти, але ми дуже обмежені, тому зараз розширень ніяких не плануємо. Хіба що можна говорити про будівництво ще одного комплексу.
Ми закінчили свої можливості в межах цієї будівлі і в межах Нового каналу з нарощування власного виробництва, а вони ростуть постійно, тому має бути ухвалено рішення або про створення окремо взятого продакшну в рамках нашого холдингу, чого поки немає, або Новий канал буде розвиватися знову на орендованих площах.
Зараз пішов різкий бум власного виробництва і програм типу скейтч-шоу, коли пара камер виїжджає кудись в замкнутий простір як, наприклад, в проекті Нового каналу “Здрастуйте, я ваша мама», нічого складного технологічно в цьому немає. Але якщо це грандіозне шоу, типу «Фабрики зірок» або «Україна сльозам не вірить», то ми повністю орендуємо і обладнання, і приміщення.
Автор інтерв’ю – Лідія Зінченко