22 Вересня 2020

Світло з додатковими сервісами

Ось уже кілька років «власником» Philips, одного з найвідоміших брендів в області освітлювального обладнання, є компанія Signify. Про те, як справляється компанія зі своєю роллю, про сучасні тренди світлотехніки, про нові продукти Philips, журналу «Україна Електро» розповідає директор Signify Ukraine Олексій Шершень

-? Вже два роки як Philips Lighting поміняла назву на Signify. Проте, на ринку нова назва не стало дуже відома і популярна. Всі, як і раніше сприймають Вас як Philips. Навіщо ж тоді було міняти назву і займатися популяризацією нового бренду? Наскільки це рішення виправдалося?

-? Потрібно звернутися до історії, без цього буде складно пояснити процес трансформації. Історія Philips почалася понад 128 років тому зі світлотехнічного бізнесу – виробництва і продажу ламп розжарювання. В ході розвитку компанії були охоплені інші сегменти ринку, і на початок цього століття бізнес стояв на «трьох китах»: світлотехніці, споживчій електроніці і медичному обладнанні. Приблизно років шість тому компанія Royal Philips прийняла рішення виділити підрозділ світлотехніки в окрему юридичну особу, яка отримала назву Philips Lighting. У травні 2016 року, для залучення коштів, Philips Lighting почала процес IPO і її акції стали продаватися на біржі Euronext в Амстердамі. Ця операція із залучення фінансових ресурсів була настільки успішною, що в травні 2018-го було прийнято рішення про зміну назви Philips Lighting в Signify згідно з ліцензійною угодою, укладеною з Royal Philips. Тому Philips Lighting не була продана, а просто трансформувалася в Signify і залишається все тією ж компанією з 77 офісами в 70 країнах світу, з тією ж кількістю співробітників (більше 30 000 чоловік) і з тієї ж позицією № 1 на ринку як за обсягом продажів , так і по багатьом іншим індустріальним індексам. Залучення коштів та трансформація дозволили значно збільшити інвестиції в інноваційні розробки і зміцнення лідерських позицій. Так, в останні роки наша компанія провела ряд великих придбань, які значно розширили наші можливості. Зокрема, були придбані такі компанії, як LiteMagic Technologies (архітектурне світло), Once і iLOX (тваринницьке освітлення), WiZ Connected ( «розумне» освітлення). Для збільшення виробничих потужностей був також придбаний великий виробник споживчих ламп в Китаї – компанія Klite Lighting. В цьому році ми завершили придбання великої компанії Cooper Lighting Solutions, що дозволило розширити наш портфель і клієнтську базу, зокрема, в Північній Америці. Тому, підводячи підсумок, скажу: трансформація виправдала себе і, більш того, надала прискорення подальшого розвитку нашого бізнесу …

-? Чи не страждаєте від того, що Philips відомий сьогодні ще як би окремо від Signify? Ви ж асоціюєте Signify з Philips?

-? Signify – це назва компанії, а не торгова марка. Наш ключовий бренд, відомий як споживачам, так і професіоналам – це Philips, напевно, найбільш впізнаваний бренд в світлотехніці. Але у компанії Signify поряд з Philips є ряд інших брендів, які, може бути, хоч і менше відомі пересічному споживачеві, але добре знайомі професіоналам світлотехніки, наприклад, Modular, ColorKinetics, Interact … Також серед любителів гаджетів і IoT широко відомий такий бренд, як Hue, це наша система «розумного» домашнього освітлення.

-? У традиціях Вашої компанії – завжди залишатися на вістрі новітніх розробок. Сьогодні перехід на світлодіодні технології фактично завершено. Чи існують нові подібні тренди або виклики для світлотехнічної галузі?

-? Я, напевно, почав би з того, що більшість галузей і сегментів світової промисловості знаходиться в процесі трансформації, пов’язаної з розвитком інтернету речей і технологій штучного інтелекту. Не стоїть осторонь і світлотехнічна галузь: світильники вже давно навчилися спілкуватися між собою, навчилися збирати, передавати і обробляти інформацію. Зараз світ – це більше ніж просто освітлення. Швидше це новий інструмент взаємодії людей і систем, якийсь спосіб спілкування. Тому Signify, в тому числі в Україні, все більше реалізує не просто проекти освітлення, а системи з додатковими сервісами для замовників. Така система дозволяє, наприклад, організувати навігацію в залі магазину, на складі направити навантажувачі по найбільш оптимальному маршруту. Як приклад практичного застосування, в одному з проектів в Фінляндії світильники Philips використовуються для того, щоб визначити вільні місця на стоянці і допомогти водіям знайти їх. Також яскравим прикладом є система управління для «розумного» міста CityTouch. Це програмно-апаратний комплекс, який використовує світильники з інтегрованими датчиками і хмарні технології. Система CityTouch здатна відображати на інтерактивній карті розташування світильника, його режим роботи, поточні параметри і наявність помилок. Це дозволяє спростити процес обслуговування, збирати різноманітну статистику (В т.ч. і споживання електроенергії), робити прогнозування, що, в свою чергу, допомагає значно скоротити витрати міста. Крім того, будь-який світильник може бути забезпечений різними датчиками, які можуть використовуватися для підвищення безпеки і комфорту городян. Так, наприклад, в Лос-Анджелесі світильники системи CityTouch обладнані спеціальними звуковими датчиками, які спрацьовують на гучні звуки, будь то дзвін розбитого скла, удар автомобілів, що зіткнулися, постріл або гучний крик. Такі світильники здатні обробити сигнал датчика, автоматично підвищити рівень освітленості до максимуму і повідомити в найближчу поліцейську дільницю про інцидент, що робить вулиці міста безпечнішими. І подібні системи впроваджені нами в десятках міст світу: Барселоні, Мадриді, Празі, Буенос-Айресі, Манілі і ін.

-? Спектр продукції Philips дуже широкий: зовнішні і внутрішні світильники, системи управління, архітектурна підсвітка, вуличне освітлення, електроніка та багато іншого. Які Ваші нові розробки варто було б відзначити?

-? З перспективних розробок, які, знову ж таки, укладаються в русло четвертої промислової революції (Індустрія 4.0) і інтернету речей, можна відзначити Trulifi – це наша розробка на базі технології LiFi (Light Fidelity), яка дозволяє відмовитися від звичайного Wi-Fi і отримувати доступ в інтернет, використовуючи світлове випромінювання, а не радіохвилі. При цьому не потрібна установка роутера, досить використовувати світильники, що підтримують цю технологію, і мініатюрний USB-пристрій, підключений до ноутбука або телефону. Використання Trulifi дозволяє забезпечити додатковий захист інформації (світло на відміну від радіохвиль крізь стіни не проходить), високу швидкість передачі даних і стійке з’єднання. Крім того, технологія затребувана на об’єктах, де використання Wi-Fi неприпустимо через ризик наведень і створення перешкод для роботи іншого обладнання. Така розробка знаходить своє застосування в сферах, де необхідно забезпечити високі стандарти безпеки: банківський сектор, військово-промисловий комплекс, авіаперевезення … Ще одне наше ноу-хау – це система навігації усередині приміщень – Indoor Positioning System. Використовуючи світильники з технологією VLC (Visible Light Communication), ми перетворюємо світильники в своєрідні маяки, які забезпечують не тільки освітлення, але і надточне позиціонування (менше 30 см) на карті, а також орієнтацію. За допомогою цієї технології ми здатні допомогти споживачеві, озброєному смартфоном, знайти потрібні товари в будь-якому самому величезному і заплутаному магазині. Більш того, йому можна просто ввести назву страви, яку він планує приготувати, а наша система знайде рецепт, розіб’є його на інгредієнти і прокладе оптимальний маршрут між стелажами. Магазин, в свою чергу, отримує інструмент управління торговим залом, статистику, канал комунікації зі споживачем і додатковий продаж, адже тепер у покупця буде менше шансів щось не купити.

Якщо говорити про більш масштабні розробки, що визначають напрямок розвитку всієї індустрії, то в фокусі вже давно не самі світильники, а можливості, які можна отримати, використовуючи синергію технологій. І тут буде доречно розповісти про наш продукт і бренд Interact. Це свого роду екосистема, що включає в себе світильники, датчики, будь-які призначені для користувача пристрої IoT, системи управління, які підключаються через спеціальні шлюзи до хмарного процесингового центру, що забезпечує збір, зберігання, обробку та аналіз всіх цих даних. Все це дозволяє замовнику реалізувати будь-який потенційний сервіс, який він захоче. Уявіть собі офісний будинок, в якому автоматично аналізується завантаженість приміщень, залів, на підставі чого автоматично регулюється робота систем освітлення, кондиціонування, опалення, робота ліфтів і гарячого водопостачання, дозволяючи мінімізувати витрати при підтримці максимального рівня комфорту. І це все поставляється замовнику «з коробки». Тобто він не купує сервери, системи зберігання, операційну систему, ліцензії. Такому замовнику не потрібні IT-фахівці. Всі дані і сервіси базуються на нашому хмарному сервісі, і з будь-якого мобільного терміналу, будь то телефон або ноутбук, авторизований користувач отримує до них доступ. Подібні системи можуть обслуговувати і велике виробництво, і навіть місто. Таких комплексів у нас досить багато. Один з них – Interact Landmark – дозволяє місту об’єднати все міське освітлення в єдину систему (підсвічування фасадів, мостів, вулиць, парків), що допомагає створювати сценарії, які будуть управляти всім містом. Наприклад, в святкові дні збільшити і продовжити висвітлення основних вулиць і пішохідних зон, переключити підсвічування всіх будівель і пам’яток в єдину колірну гаму. Наприклад, в кольори національного прапора – це актуально в День Незалежності. У Києві партнери Philips висвітлили ряд об’єктів: костел Святого Миколая, Софію Київську, пішохідний міст (Це, до речі, мій улюблений об’єкт) і ряд інших. Але вони працюють самі по собі, а наші технології могли б об’єднати їх і інші об’єкти в єдину систему.

-? Як змінився робочий процес у Вашій компанії в період пандемії, як Ви жили останні півроку? Запропоновани чи компанією спеціалізовані рішення в зв’язку з цією проблемою?

-? Як для будь-якої європейської компанії, так і для нас, вищим пріоритетом є безпека наших співробітників. Тобто ще до впровадження офіційних карантинних заходів в Україні ми прийняли і впровадили рішення – перевести співробітників на віддалену роботу. Це було зробити легко з двох причин: по-перше, тому що технічно ми були готові до цього завжди, у нас робоче місце співробітника жодним чином фізично не прив’язане до офісу. Всі наші продукти, системи обліку, бази даних завжди були мобільними, і будь-який користувач міг теоретично працювати з дому. По-друге, ми досить лояльно ставимося до співробітників, і можливість працювати з дому була і раніше, дозволяючи дотримуватися балансу «будинок – робота». Тому перехід нам дався легко. Довелося, правда, в перші місяці карантину переналаштувати роботу з нашими партнерами на дистанційну, що було не зовсім звично (наприклад, відмовитися від поїздок і проводити зустрічі в онлайн-режимі), але партнери теж легко це сприйняли, і наші зустрічі не стали від цього менш результативними. У березні-квітні було проведено безліч навчальних онлайн-семінарів. В цьому році ми вперше вирішили провести у вересні великий всесвітний захід для наших партнерів, замовників на онлайн-платформі, яка називається Spotlight2020. Це ціла сесія нової інформації, інтерактивних питань і відповідей. До речі, щодо боротьби з коронавірусом. Компанія Philips завжди була одним з лідерів в цьому сегменті, пропонуючи медичні лампи ультрафіолетового спектра власного виробництва – лампи, які, крім своєї бактерицидної і герміцідної дії, мають набір додаткових переваг, зокрема вони не генерують озон. Але ми пішли далі і запропонували ринку власні світильники для дезінфекції повітря – як автоматизовані світильники-випромінювачі, які можна використовувати тільки в відсутність людей в приміщенні, так і системи, які дезінфікують повітря, що циркулює в верхній частині приміщення, що дозволяє використовувати їх навіть в присутності людей. Найближчим часом ці світильники надійдуть у продаж.

-? Як будується робота українського представництва компанії, система партнерських відносин?

– Партнери – це наше все! Тому що у нас в Україні дистрибьюционная модель бізнесу і базується на продажах партнерів. «Signify Ukraine» завозить обладнання, приймає на себе валютні ризики, розмитнюючи товар, і цей товар вже за гривні продає своїм партнерам. Ми структурируем ринок на чотири основні канали продажів, і з кожним з них робота будується по-різному. Канал оптових продажів – це традиційні дистриб’ютори. Наші партнери в цьому каналі – великі та надійні компанії, «мастодонти» світлотехнічного ринку. Канал проектних продажів – це партнери, які реалізують проекти, додаючи до наших продуктів сервіси: проектування і монтаж. Ми їх і називаємо Value Added Partners (VAP) – партнери, що додають цінність. Під проектами ми маємо на увазі об’єкти великого масштабу, наприклад освітлення стадіонів (до слова, більшість стадіонів під ЄВРО2012 було освітлено за допомогою обладнання Philips нашими партнерами: львівський, донецький стадіони, Олімпійський в Києві), освітлення аеропортів (Жуляни, Бориспіль). Такі проекти реалізуються штучно і вимагають додаткових знань і відповідних ресурсів. Окремо ми розглядаємо роботу з кінцевими споживачами, ми називаємо цей канал споживчим. Це робота з роздрібними мережами. Окремим каналом є ОЕМ. Це продаж компонентів, з яких потім виробляються оригінальні світильники. Список наших партнерів є на нашому сайті. У нас також є гаряча лінія, на яку ми щодня приймаємо питання від споживачів і потенційних замовників і направляємо їх нашим партнерам. Варто зазначити, що для нас дуже важлива робота не тільки з партнерами, але і з регіональними невеликими дистриб’юторами. Ми готові навчати їх персонал, надавати зразки, допомагати з розрахунками проектів. Тому будемо раді діалогу! Не менш важливі для нас і замовники. Для них ми готові надавати консультації, проводити інформаційні та навчальні семінари, розповідаючи про те, як організувати правильне освітлення – безпечне, комфортне і економне.

Які ваші продукти найбільш затребувані в Україні?

-? Умовно можна розділити всю нашу продукцію на три групи: Conventional products (традиційні лампи), Digital Products (Led-лампи), Digital Solutions (професійні світильники і системи). Продажі першої групи падають і в Україні, і в усьому світі. Дві інші групи демонструють зростання попиту і продажів, відповідно. В цілому мені приємно відзначити, що Signify Ukraine регулярно досягає планових обсягів продажів. Упевнений, що цей рік не стане винятком, незважаючи на всі складнощі.

-? На початку розмови Ви назвали кілька прикладів впровадження високих технологій в інших країнах. Чи запитані такі рішення в Україні, наприклад в Києві?

-? В Україні до якихось великих проектів у цій галузі справа ще не дійшла, але реалізовано ряд пілотних проектів. Наприклад, одна з вулиць Львова підключена до нашої системи CityTouch. Це небагато, але, по-перше, це показує інтерес до системи з боку міської влади, які тестують подібні рішення, по-друге, це діючий зразок, який можна показати іншим замовникам.

Напевно, такі проекти дорогі?

? На наш погляд, правильніше говорити не про ціну покупки системи освітлення (розмірі початкових інвестицій), а про вартість володіння такою системою. Слід врахувати, що в вартість володіння входять витрати на споживану електроенергію, обслуговування світильників, їх заміну та ремонт, додаткові витрати на утилізацію старих ламп та інші витрати, що виникають під час експлуатації системи протягом тривалого періоду часу. З таким підходом наше рішення, безумовно, виявиться виграшним. Але первісна інвестиція буде трохи вище, ніж вартість звичайного світильника. Також хочу сказати, що існує один з міфів, що Philips – це дорого. Це не так, тому що у Philips в будь-якій групі продуктів, будь то світильники або системи управління, для кожної індустрії існує кілька категорій продуктів. У нас є рішення економ-рівня, продукція середнього сегмента (за ціною, але не за якістю) і ексклюзивний професійний продукт з кращими в класі характеристиками. У кожному з цих рівнів ми пропонуємо найкраще співвідношення «ціна-якість». Якщо сьогодні місто не “дозріло» до системи CityTouch, то ми можемо запропонувати не настільки технічно складні рішення, які, тим не менш, забезпечать винятковий рівень якості і сервісів. Містам, наприклад, можна запропонувати світильники, які автоматично і автономно будуть зменшувати рівень освітлення в періоди, коли дорожній трафік мінімальний, що дозволить отримати максимальну економію електроенергії. Загалом, у нас є рішення на будь-який смак і на будь-який бюджет.

-? Назвіть кілька знакових проектів Signify в Україні за останній час.

-? У сегменті індустріального освітлення не можу не відзначити наш досвід роботи з «Метінвестом», з комбінатом ММК Ілліча в Маріуполі, який займається планомірною модернізацією своїх цехів. При цьому потрібно розуміти, що мова йде про цехи, довжина яких більше кілометра, а висота – до 40 метрів, тому у нас є досвід роботи з великими об’єктами. Специфікою проекту також було те, що він був реалізований в рамках енергосервісного контракту (ЕСКО), коли оплата за модернізацію освітлення здійснюється з грошей, зекономлених в результаті самої модернізації. Цей проект ми реалізували у співпраці з компанією «ДТЕК-ЕСКО» (до слова сказати, у них в офісі також встановлено наше «розумне» освітлення). В принципі, я думаю, що за ЕСКО-контрактами стоїть певна перспектива і в області освітлення для міст. Ми прораховували економічне обґрунтування кількох таких проектів, і вони складалися дуже позитивно для міст, яким такий підхід дозволить не шукати інвестицію у вигляді якогось кредиту або власних коштів, а просто домовитися з ЕСКО-компанією про співпрацю. Місто отримає нове освітлення, частина економії, що виникла, піде на оплату послуг ЕСКО-компанії, а решта економії буде додатковим доходом для міста. У сегменті рітейлу у нас є позитивний досвід роботи з METRO Cash & Carry і Auchan. Ми дуже вдячні їм за вибір нашого сучасного освітлення для своїх торгових залів. З останніх проектів хотілося б згадати недавнє освітлення стадіону в селі Ковалівка Київської області. Це невеликий стадіон на п’ять тисяч місць, однак його освітлення виконано на європейському рівні, відповідно до стандартів УЄФА. Всі замовники улюблені, усіма ми пишаємося і об’єктів досить багато – все згадати не вийде.

-? У традиціях наших інтерв’ю – фінальне питання про візаві. Будь ласка, кілька фактів про себе: вік, освіта, кар’єрні щаблі, хобі?

-?Мені 46 років. Я закінчив Київський політехнічний інститут, факультет авіаційних і космічних систем, і власне це утворення визначило і роботу в галузі IT, де я провів наступні 20 років, і моє коло спілкування, людей, спілкуванням з якими я дорожу по сьогоднішній день. Philips і Signify є третім місцем роботи після першого в IT-компанії R-Style, де я працював 12 років після інституту, займаючись просуванням систем автоматизації банків в країнах СНД, і наступні вісім років, моє друге місце роботи, це була вже американська компанія Sun Microsystems, яка потім була поглинена компанією Oracle. І ось в цих двох компаніях у одного роботодавця я займався просуванням апаратних комплексів на території країн СНД, але вже не тільки банкам, але і телекомам і державним організаціям. Працюю п’ятий рік в «Signify Ukraine», в яку прийшов, як в Philips Lighting в момент її створення. Я, напевно, найбільше дорожу колективом, колегами, з якими пощастило працювати. Колективом, в якому, наприклад, є співробітник з 25-річним досвідом роботи в Philips, винахідник з енциклопедичними знаннями, душа компанії. Тому, в общем-то, як би це не звучало штампом, моя робота є моє хобі. Я отримую величезне задоволення від спілкування з колегами. Так, це означає, що робота поглинає весь час, ну а то, що вона не поглинає, залишається родині.


Інтерв’ю підготував Євген ПОЛІЩУК.
Опубліковано в журналі «Україна Електро» №2 (22), 2020 рік.